טיול ג’יפים דרך נוף יער יתיר

סקירה כללית דרך נוף יער יתיר

נוף יער יתיר

דרכי הג’יפים ביער יתיר מציגים את סיפורו של ספר המדבר, המרחב בין רמת מדבר יהודה לבין הרי חברון. יער יתיר, הוא היער הנטוע הגדול ביותר בישראל ומבין היערות הנטועים הגדולים בעולם. קרן קיימת לישראל נטעה לאורך השנים חורשות עצים מגוונות במרחב של דרום הר חברון ובהם עצי פרי כגון חרוב, רימון, שקד ועוד לצד עצי סרק כמו האורן. ביער יתיר מגוון רחב של מסלולים לרכבים, רובם מסלולים המתאימים לרכבי 4/4 קלים שאינם דורשים בהילוך כח. בשל גובהו של יער יתיר (600-900 מ’ מעל פני הים) המרחב נהנה מגשמים רבים יחסית (250-275 מ”מ בממוצע שנתי), מרוחות קרירות בקיץ ומאקלים נוח אפילו בימי שרב.

לאורך הנסיעה בדרכי הג’יפים ביער תהנו מנוף תרבותי של מערכות חקלאיות קדומות, טרסות עתיקות משוקמות ובהן מטעי זיתים. אנו ממליצים לעצור בנקודות טבע ומורשת במהלך טיול הג’יפים ביער. שביל המתקנים החקלאיים ביער ובית הכנסת העתיק חורבת ענים הם ממוקדי הביקור היפים והחשובים ביתיר. בתחום היער שכנה עיר הכוהנים יתיר, ששרידיה נותרו בחורבה הגדולה ביותר ביער.

חורבת העיר נתנה את שמה ליער כולו. ביער נותרו גם שרידיהם של יישובים קדומים אחרים, ביניהם חורבת ענים. תושבי האזור בימי קדם עסקו בחקלאות, בעיקר בגידול תבואות חורף, גפנים, זיתים וברעיית צאן. לגידולים אלה נלוותה תעשיה חקלאית. שביל המתקנים החקלאיים הוא “אזור התעשייה” של הישוב שהתקיים בחורבת ענים. שביל המתקנים עביר לעגלות ילדים ולנכים, סמוך לו יש תצפית נוף ובה חניון עם שולחנות, מתקני מנגל, ברזים, פחי אשפה ומתקני שעשועים לילדים. השביל משולט ונוח להליכה. ענים הייתה עיירה יהודית שהתקיימה בתקופת המשנה והתלמוד והתגלו בה מתקני חקלאות קדומים ובהם גת, מכלאת צאן, בתי בד ליצירת שמן, כלי כתישה חקלאיים ועוד. בראש העיירה במקום הגבוה התגלה מבנה ההגנה של העיר ולצידו בית כנסת קדום ובו כיוון התפילה צפונה לכיוונה של ירושלים. לאחר הביקור ביער, מומלץ להיכנס אל בר היין פרדי הסמוך.

בר יין פרדי:

בר מקומי של יינות מיער יתיר, בירה ממבשלת העיר ערד וחווית אירוח באוויר הרים נהדר. תמיר וסרגי הבעלים של הבר מגישים יין איכותי מיקב יתיר ובירה מקומית ממבשלת שיטה שבעיר ערד לצד מטע הדובדבנים וערוגות פרחי הפיאונים הגדלים במקום.

עם טעמו הנהדר של היין נמשיך לטיול בדרכי הנוף של יער יתיר.

דרכי היער: כביש סלול חוצה את יער יתיר לכל אורכו. הכביש עולה מאזור הישוב הבדואי חורה אל בית היערן וממשיך דרך הישוב שני לעבר הישובים מצדות יהודה (בית יתיר), סוסיא ושאר ישובי דרום הר חברון. ליד הצומת המוליך לישוב מצדות יהודה יורד סעיף של הדרך לתל ערד ולעיר ערד. לאורך הכביש חניונים רבים.

בנוסף, ביער עוד 2 דרכי נוף:

א. דרך הנוף המזרחית- יוצאת מבית היערן ועוברת לאורך השוליים המזרחיים של היער. הדרך עוברת ליד הר עמשא והאגם, והיא מסתיימת בצומת, מעט לפני מצדות יהודה.

ב. דרך הנוף המערבית- היא אחת מדרכי הגישה ליער. מגיעים אליה מצומת שוקת. בצומת פונים מזרחה, עוברים על פני הישוב מיתר, ומעט אחרי המחסום של צה”ל (יש שילוט) פונה דרך הנוף דרומה, לתוך היער. הדרך חוצה את ערוצו של נחל אשתמוע ועולה לחורבת יתיר. מכאן ממשיכה הדרך אל הכביש החוצה את היער.

אנו מהיישוב שני ליבנה נעלה בדרך הנוף המזרחית ונמשיך בהתאם לשילוט אל שביל המתקנים החקלאיים.

 

הנחיות כלליות לכל מסלול ג’יפים:

מפות: מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים וטיולים בהוצאת החברה להגנת הטבע או בהוצאת שבילנט. כיום יש מספר אפליקציות נוחות המאפשרות לכם לנווט בשטח, אנו ממליצים לעשות שימוש באפליקציית עמוד ענן או אפליקציית IsraelHiking.

לינה: אתרי הלינה בעיר ערד הם המומלצים ביותר עבור מסלולי ג’יפים אלו, בלחיצה כאן תוכלו לקבל את מגוון מקומות הלינה בערד – חאנים, צימרים, בתי מלון ואכסניות.

שירותי דרך וגרירה: בעיר ערד מספר תחנות דלק, מוסכים ונותני שירותי דרך וגרירה. מומלץ לצאת עם מיכל דלק מלא, ולוודא כי יש לכם מספר טלפון של נותני שירותי דרך במקרה של תקלה.

אוכל: העיר ערד מאפשרת מספר מסעדות, אוכל מהיר וכמובן מכולות וסופרמרקטים לטובת הצטיידות לפיקניק בטבע. מומלץ להביא איתכם 4.5 ליטר מים לאדם, מחצלת וערכת קפה להנאה מנופי המדבר.

בטיחות בטיולי ג’יפים: במסלולים הקשים יותר, מומלץ לצאת בשני רכבים יחדיו ולהביא עימכם כבל גרירה. חובת גרירת חגורות בטיחות ותמיד עדכנו חברים או משפחה על מסלול הטיול שלכם. בימי שטפונות או ראות לקויה עקב סופות, אין להיכנס לשטח ויש לפעול על פי הנחיות רשות הטבע והגנים. אין לרדת משבילים מסומנים למען שמירה על הטבע.

טיול גיפים במדבר עם אלן לוין

מסלול טיול הג’יפים בדרך נוף יער יתיר

מסלול הג’יפים בדרך נוף יער יתיר הוא מסלול המתאים לכל המשפחה, דרגת הקושי הטכני קלה ופשוטה וכל רכב שטח קל יכול להנאות מטיול חוויתי נהדר במסלול. אנו מבקשים להמליץ על המסלול היוצא משער היישוב שני ליבנה, נסיעה דרומה אל חורבת ענים בדרך העפר החקלאית, מומלץ לעצור לסיור רגלי קצר ותצפית במקום.

לאחר החזרה לג’יפ, נמשיך בנסיעה מזרחה בדרך הג’יפים הכחולה עד למאגר המים יתיר. במקום, מרפסת תצפית מרשימה לזכרם של הוריה הגר לאו ז”ל וארוסה מיכאל אונא ז”ל. במרפסת שולחנות פיקניק וצל רב, אנו ממליצים להנאות מהאוויר הנהדר של יער יתיר במקום זה. נמשיך בנסיעה דרך אמפי מאגר יתיר בדרך המאגר ונחבור חזרה מערבה בדרך הג’יפים המסומנת ירוק אל חורבת ענים. בכך השלמנו טיול מעגלי של שעתיים.

לטיול זה מומלץ להביא איתכם סלסלת פיקניק, ערכת קפה וההנאה מובטחת.

אורך המסלול: 12 ק”מ, ניתן להאריך את המסלול לפי הנוחות שלכם.

קישור מסלול מומלץ: https://israelhiking.osm.org.il/share/rjBkmW3iQj

לסיכום

טיול גיפים דרך נוף יער יתיר מציע לכם להינות גם מאתרים היסטוריים וארכיאוליים ולספוג את התרבות שהתקיימה במקום בעת העתיקה ובנוסף להינות מנוף מרהיב וממגוון מסלולי טיול ואטרקציות לכל המשפחה.

אולי יעניין אתכם גם..

קמפינג במדבר

חוויית קמפינג בדרום – שלווה, כוכבים ונופי מדבר מרהיבים אם אתם מחפשים חופשה ייחודית, מרגיעה ובלתי נשכחת, הדרום של ישראל הוא היעד המושלם. באזור זה

קרא עוד

סיור פסלים עצמאי בערד

סיור פסלים עצמאי בערד ברוכים הבאים לנקודת ההתחלה של הגלריה הכי גדולה בנגב, הגלרייה שהיא לא גלרייה אלא סיור בין עבודות אמנות מרהיבות שנבנו בערד

קרא עוד
קניון נחל אבוב

מסלולי שטפונות בדרום

ערד בראש מערכת הזרימה ערד שוכנת במעלה הנחלים הגדולים הנשפכים אל ים המלח. מיקומה של העיר על גבי רמת מדבר יהודה הדרומית בראש אגן הניקוז

קרא עוד

חיפוש

ההרפתקה הבאה שלכם כבר מחכה

דילוג לתוכן