שביל ישראל מקטע 32- תצפיות נוף מעל קניון נחל צאלים

שביל ישראל מקטע 32- תצפיות נוף מעל קניון נחל צאלים

מסלול קל עד בינוני, משפחות ומטיבי לכת.  מומלץ מגיל 8 ומעלה
אורך המסלול: 14 ק”מ. אפשר לקצר ב-3 ק”מ אם מתחילים את המסלול הרגלי מהקילומטר ה- 14.5 בכביש שמצדה מערב, בשביל מסומן ירוק, ישר אל ראש מעלה נעמה.

חנייה: חניון הלילה בריכת צפירה. להגעה לחניון נוסעים מכביש ערד- מצדה 3199 עד חוות הנוקדים. מול חוות הנוקדים תמצאו דרך מסומנת שחור ששואפת צפונה. נוסעים עליה עד שהיא פונה חדות שמאלה לאחר 3 ק”מ. יש קטעים לא קלים בדרך.
אם יש יותר מרכב אחד, כדאי להקפיץ אחד טרם תחילת הטיול לפני הכניסה לאתר מצדה מערב. ללא רכב צריך הסעה עד כפר הנוקדים ובסיום ממצדה מערב.
עונה מועדפת: מאוקטובר עד מאי.

אזהרות: יש לעקוב אחר מזג האוויר ואזהרת שטפונות ולבצע התאמות לפי הנדרש! כל גשם באזור יכול לגרום לזרימת שטפון בערוץ. הטיול על אחריותכם בלבד.
מומלץ לתאם מראש עם פקח רשות הטבע והגנים בטלפון:050-6951834/050-2472319 (ג’מל) טלפון יחידת החילוץ: 100
רוב התצפיות בקרבת מצוקים. יש לשמור מרחק בטחון מקצה תהומות.

חלק מהמידע המפורסם באתר מבוסס על ספרו של דב פוניו ” המדריך למטייל בדרום מדבר יהודה” שפורסם ב2014

תיאור בקצרה:
מסלול רגלי על שבילים נוחים, בל עליות משמעותיות.
תצפיות הנוף היפות בדרום מדבר יהודה, מראש מעלה נעמה, מול מפלי גורני ועין נמר, אל מוצא נחל צאלים לבקע ים המלח, תוך כדי חציית נחל ענבה עליון.
מקומת מוצלים להפסקות יש ליד יציאת השביל האדום מנחל גורני, או קירות מצוקיים מוצלים בסמוך לשביל החוצה את נחל ענבה.

מסלול מפורט:
המסלול הרגלי שלנו מתחיל מחניון הלילה מעל בריכת צפירה. מהחניון מסתעף שביל מסומן אדום מזרחה. זה נתיב עתיק ששימש למעבר מאזור כרמל העתיק אל מצדה או ים המלח, שביל נוח וידידותי.

הולכים בשביל 2 ק”מ מזרחה עד הצטלבות עם שביל מסומן ירוק. שם נפנה שמאלה. השביל מוביל אל שפת הקניון ואל בריכת נעמה. אנחנו נסתפק בתחילת השביל, לתצפית על כל הקטע המזרחי של הקניון, המפל הגדול ובראשו בריכת צפירה, התחברות נחל שפן מצפון מערב, והקירות הצפוניים של הקניון, מעליהם מזדקר הר נמר.
נשוב לשביל האדום ונמשיך מזרחה. הוא יורד מתונות אל העמק הרדוד של נחל גורני, וחוצה אותו באלכסון, לפני תחלת הנחל.
שביל מטפס קלות עם מישור, ומתאחד עם קצה דרך רכב לא מסומנת שבאה מדרום.
צפונה נראה את קניון נחל גורני, הר נמר, שביל מעלה נמר, קניון נחל צפצפה ועין צפצפה. היזהרו לא להתקרב יותר מדי אל שפת התהום!

נמשיך בשביל האדום. הוא גולש מטה צפון מזרחה בערוצון. אחרי 300 מטר מסתעף שביל כחול שעולה בגדה הדרומית של הערוץ. הוא חוזר למישור שירדנו ממנו. נמשיך עליו שוב לקו המצוק, מזרחה, על פתח נחל צאלים, עמק ים המלח והרי מואב ממול.
אז מתחילה ירידה הדרגתית דרומה. בראש הירידה אפשר להבחין בקווי הפרופיל של הארמון הצפוני במצדה.
גם זה נתיב עתיק, שבכמה מקומות יורד בעיקולים מסוקלים אופיניים. הוא חוצה את נחל ענבה ממש מעל ראשי המפלים הגדולים שבו.
אחרי חציית הנחל יש עלייה קטנה, ומשם השביל מוביל דרומה ב-3 ק”מ של הליכה נינוחה. מגיעים אל כביש מצדה מערב, 750 מטר מהכניסה המערבית לאתר מצדה.

תמונות נוספות

חיפוש

ההרפתקה הבאה שלכם כבר מחכה

דילוג לתוכן